Zrozum online – część pierwsza

Strony internetowe stanowią dużą część projektów, które realizujemy dla klientów. Zespół Compania ma w swoim portfolio praktycznie każdy rodzaj strony.

Mamy także doświadczenie w konsultacjach i doradztwu w odpowiednim wyborze narzędzi online dla firm, kampanii, marek czy różnych akcji.

Zanim przystąpimy do wdrażania projektu, często spotykamy się ze zdezorientowaniem klientów, licznymi znakami zapytania, a nieraz też brakiem precyzji z przekazywaniu informacji. Wszystkie kwestie z powodzeniem rozwiązujemy na poziomie komunikacji naszych Project Managerów z klientami, zostawiając ich bogatszych nie tylko o produkty, ale również o wiedzę. Mimo tego postanowiliśmy wspomóc Was kilkoma przydatnymi informacjami na temat tego, co następuje po magicznej zlepce znaków: http://.

Jakiej strony potrzebujesz?

Określenie strona internetowa jest ogólne. Dotyczy ono tego, co pojawia się wpisując w oknie przeglądarki konkretny adres. Natomiast z jakim produktem spotkasz się po wpisaniu adresu, to zupełnie inna sprawa. Często zamiennie używamy terminu serwis internetowy, co jest jak najbardziej poprawne.

Serwis internetowy według Słownika języka polskiego PWN to «zbiór stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w Internecie z jednego adresu domenowego za pośrednictwem usługi WWW». Bardzo często mówimy o serwisach internetowych firmy, czyli narzędziach, które prezentują informacje o firmie i jej ofercie: usługach lub produktach. Taka firmowa strona www czy firmowy serwis internetowy skierowany jest zazwyczaj do szerokiej grupy odbiorców. Odwiedzają go konsumenci naszych produktów, partnerzy biznesowi, pracownicy lub osoby poszukujące pracy, inwestorzy, media poszukujące informacji na nasz temat czy inne osoby zainteresowane marką bądź firmą. W końcu firmowy serwis internetowy przekazuje liczne informacje o firmie i jej ofercie i to z uwagi na nie budujemy takie narzędzie. Co ważne, firmowy serwis internetowy czy strona internetowa marki wpływają na budowanie wizerunku; ich rozpoznawalność i kojarzenie.

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj takie narzędzie jak portal korporacyjny. W naszej praktyce mieliśmy do czynienia z projektami, których celem było wdrożenie rozbudowanego serwisu internetowego. Nasi klienci zainteresowani byli stworzeniem takiej strony, która pozwoli im spełnić potrzeby wielu grup docelowych, a jednocześnie połączyć interesy kilku działów danej firmy. Długie spotkania warsztatowe służyły wypracowaniu spójnej koncepcji, znalezieniu rozwiązań, które zaakceptuje dział HR, dział marketingu czy sprzedaży. Bardzo często portal korporacyjny łączy w sobie to, co w rzadziej używanej dziś terminologii nosi nazwę intranet. Specyfikacja funkcjonalna i architektura strony to w tym przypadku wielostronicowy dokument, który jest odpowiedzią na szerokie potrzeby komunikacyjne: marketingowe, CSR, informacyjne, dla mediów, relacje inwestorskie i in.

W niektórych branżach można zauważyć serwisy internetowe, które określamy jako serwisy dedykowane. To strony internetowe, które zawierają treści dopasowane do grupy docelowej, którą tworzą przedstawiciele danej grupy zawodowej. Z serwisów dedykowanych korzysta często branża farmaceutyczna, branża finansowa czy ubezpieczeniowa.

Landing page wdrażamy podczas kampanii reklamowych, konkursów i innych działań promocyjnych konkretnych marek. Chociaż z założenia Landing Page jest stroną mało skomplikowaną (programiści nie akceptują określenia „prosta strona), zawiera w sobie kilka, a czasem kilkanaście funkcjonalności pozwalających na realizację celów, w tym często formularz kontaktu czy formularz konkursowy (zgłoszenie konkursowe). Ważnym aspektem landinga jest jego użyteczność. Często chcemy przekazać wiele informacji, a miejsca mamy mało. Projektowanie landing page to nierzadko wyzwanie wymagające cierpliwości zespołu, w którym ważną rolę pełni UX Designer. Na nim spoczywa zaprojektowanie serwisu tak, aby mieć pewność, że będzie on efektywny z punktu widzenia doświadczenia użytkownika, łatwy w nawigacji i intuicyjny.

Sklep internetowy to często wracający temat zapytań ofertowych. Nic dziwnego, gdyż jest to jedna z najpopularniejszych form e-commerce (pojęcia równoznacznego z terminami e-handel i handel elektroniczny) czyli transakcji realizowanych za pomocą rozwiązań internetowych. Sklep internetowy pozwala na obniżenie kosztów prowadzenia sklepu lub służy jako dodatkowy kanał sprzedaży. Wzrost znaczenia e-commerce zaowocował rozwojem dostępnych narzędzi, dzięki czemu dziś możliwa jest sprawna budowa i obsługa sklepów internetowych. Podstawowe funkcjonalności, jakie ma zapewnić sklep internetowy to prezentacja oferty oraz sprzedaż: wybór produktów, finalizacja zamówienia, płatność internetowa. Wysoka jakość obsługi klienta, która ma dzisiaj niebagatelne znaczenie, wymaga także kontaktu z klientem, podczas którego dostaje on informacje o tym, jak przebiega realizacja zamówienia, wysyłka i termin dostarczenia jej do miejsca odbioru. W kwestii funkcjonalności sklepu internetowego spotykamy się zatem z ich długą listą. Nasz zespół dysponuje doświadczeniem, które pomaga doradzić klientowi na każdym etapie planowania i wdrażania narzędzi e-commerce. Podobnie jak Państwu, zależy nam na Waszym sukcesie i zadowoleniu. Obsługujemy wszystkie dostępne platformy e-commerce: WooCommerce, Prestashop, Magento, Joomla, Opencart, Shoplo, Shoper, sklep.pl. Znamy ich możliwości i funkcjonalności, dzięki czemu możemy doradzić naszym klientom w kwestii optymalnego dla nich wyboru.

Jednocześnie dbamy o wizerunek sklepu internetowego, optymalizację oraz pozycjonowanie narzędzi e-commerce. Zacznijmy od wizerunku: to, jak postrzega nas docelowy użytkownik (tu klient sklepu) jest jednym z kluczy do sukcesu. Na wizerunek składają się zarówno wygląd (szata graficzna) sklepu, prezentacja produktów, jak i doświadczenia związane z procesem zakupowym. Funkcjonalność sklepu ma na celu przejrzyste przejście przez całą transakcję, a także decyduje o tym, czy klient do nas wróci. A przecież na tym nam zależy! Pozycjonowanie sklepu internetowego wpływa na jego widoczność w wyszukiwarkach, co jest niezbędne, kiedy nasz klient żyje w przestrzeni online.

Portal internetowy to serwis informacyjny zawierający treść i szerokim zasięgu tematycznym – informacyjnym i rozrywkowym. To codzienna „gazeta” – serwis, do którego wracamy, gdy chcemy pozyskać aktualne wiadomości i najświeższe informacje. Duża liczba użytkowników to często cel stawiany sobie przed właścicielami portalu. Do kategorii portali internetowych możemy też zaliczyć vortal czyli specjalistyczny serwis internetowy skierowany do określonej grupy odbiorców, np. kobiet, fanów muzyki, sportu lub konkretnych grup zawodowych. Vortal, podobnie jak portal internetowy, utrzymywany jest poprzez sprzedaż miejsc reklamowych na swoich stronach.

Serwis społecznościowy pozwala na zebranie w jednym miejscu osób o podobnych zainteresowaniach. Mają one przestrzeń do dyskusji, a ich treści tworzą content serwisu. Jest to tzw. user generated content, który odgrywa dużą rolę w aktywnościach marek, których celem jest budowanie własnej bazy fanów. W kategorii serwisów społecznościowych ważne miejsce zajmują Facebook, LinkedIn, Twitter czy TikTok, jednak nie zapominajmy o forach internetowych i innych platformach wymiany treści. Zespół Compania miał przyjemność realizować serwisy społecznościowe m.in. dla branży gamingowej.

Zobacz też: